De la contratenori la muzic? frumoas?

Posted by on februarie 22, 2011 
Filed under Diverse and tagged , , , , , , , , , , , , , , ,

Articol publicat in: Cultura, Personal, Societate


Am c?utat pe YouTube subiectele cu Narcis Iustin Iann?u în inten?ia de identifica vreo trimitere la muzica pe care o cânt?. M-am a?teptat ca m?car cineva din juriu s?-l compare pe Narcis cu minunatul copil care a fost Robertino Loretti. Am revizionat de mai multe ori evolu?ia scenic? a adolescentului-minune. Nimic de comentat. Impresioneaz? mai întâi de toate candoarea interpretului, puritatea ?i lumina pe care o eman?, mai ales atunci când cânt?. Nu comentez stânjenitoarele repet?ri din comentariile juriului: contratenor , contratenor, contratenor… M? a?teptam s? v?d în juriu o persoan?-personalitate avizat? ?i s? aud sentin?e mai inteligente decât „… m? a?teptam s?-mi spui teorema lui Pitagora” sau ceva despre „triunghiul isoscel”, în fine. ?i ca detaliu semnificativ, în timpul discu?iei de dup? interpretare, muzica din fundal era nimic altceva decât o secven?? din evolu?ia scenic? a britanicei Susan Boyle . S? revin. Nici o referire la materialul muzical interpretat. S? m? repet, Narcis a interpretat aria sopranei „O mio babbino caro” din opera „Gianni Schicchi” de Giacomo Puccini . Iar apari?ia subit? în fa?a na?iunii a acestui adolescent poate servi drept pretext pentru o campanie cultural? de propor?ii pentru redescoperirea interesului pentru valorile muzicii culte. În special pentru muzica vocal?, pentru „?lag?rele” (a?a le spun eu) muzicii de oper? – Verdi, Donizetti, Bellini, Puccini, Leoncavallo, Mascagni sau Ceaikovski. În orice caz, aceasta situatie repune într-un mod evident pe tapet problema puterii transformatoare a muzicii, miracolul artei frumoase, dar ?i puterea ei de a forma spiritul ?i sufletul deopotriv?. ?i toate astea într-un context în care domnia manelelor promite o eternitate comparabil? cu cel de-al Treilea Reich sau cu imperiul ve?nic al comunismului bol?evic. Mai mult, toate ridicate la puterea coroziv? a muzicii pop de marc? american?, a rap-ului afro-american, o autentic? „inunda?ie” sp?lând r?m??i?ele culturii tradi?ionale ?i eliminând orice ?anse de ancorare într-o cultur? cu adev?rat valoroas?. Acea muzic? în fa?a c?reia r?mân cu adev?rat dezarmat, m? trec fiorii ?i singura dorin?? este ca miracolul s? nu se mai termine. Exact ca iubirea. ?i atunci, s? revenim la muzica frumoas?.

Evolu?ia lui Narcis Iustin Ian?u la „Românii au talent”:

Iat?-l, îns?, pe copilul-minune Robertino Loretti interpretând „ Ave Maria ” de Franz Schubert:

Luciano Pavarotti cu aria „Nessun Dorma”, actul final din opera „Turandot” de Giacomo Puccini:

Angela Gheorghiu cu aria „Un bel di vedremo” din opera „Madama Butterfly” de G. Puccini:

Anna Netrebko cu aria „Casta Diva” din opera „Norma” de Vincenzo Bellini:

Anna Netrebko ?i Elina Garanca, Duetul Florilor din opera „Lakmé” de Léo Delibes:

Luciano Pavarotti cu aria „Una furtiva lagrima” din opera „Elixirul dragostei” de Gaetano Donizetti:

Comments



Leave a Reply




(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X